Ahad, 9 Jun 2013

ROH BERSIAR2 MENGIKUT KEHENDAK ALLAH

  • Roh2 orang hidup selalu bertemu sesama mereka didalam tidur...sebagaimana juga roh2 orang hidup dapat bertemu dengan roh2 orang mati.

  • Orang yang tidur itu dapat melihat temannya yang hidup didalam mimpi ,berbicara dengannya, bersantai2 bersama2... padahal jarak antara kedua jasad mereka sangat jauh..dan kadang2 orang yang dimimpikannya itu tidak tidur..

  • Kadangkala seseorang itu dapat merasakan apa yang berlaku pada temannya..padahal jarak mereka sangat jauh... ini adalah kerana hubungan roh mereka itu sangat rapat.. selalu bertemu, selalu bersama..tanpa disedari oleh jasad2 mereka..



Berkata Amru bin Abdullah..

Sesungguhnya roh2 kaum mu'min itu bertemu pada jarak perjalanan satu hari... padahal jasad mereka tidak melihat antara satu dengan yang lain....kata2 ini dirafa'kan kepada nabi saw.

Berkata Ikrimah dan Mujahid..

Apabila manusia itu tidur, rohnya akan keluar berenang.. menuju ketempat2 yang ditakdirkan Allah..dimana sumber rohnya akan tetap berada didalam jasad..dan tetap tidur nyenyak. Apabila roh itu kembali kedalam tubuh, manusia itu pun tersedar dari tidurnya.

Roh itu diumpamakan dengan sinaran cahaya matahari yang menyinari bumi..dimana puncanya bersambung terus menerus dengan matahari itu sendiri.

Abdullah bin Mandah berkata...
Demikianlah perumpamaan roh itu, yang keluar ketika jasad sedang lena tidur...hingga ia menjangkau lapisan langit atau bersiar2 dimerata tempat ..dan kadang2 bertemu dengan roh2 orang yang sudah mati.



Apabila malaikat yang bertugas menjaga roh2 manusia menunjuk segala yang dikehendakki Allah..sekiranya jasad itu adalah seorang yang sempurna aqal, cerdik dan benar..niscaya ketika roh kembali kejasadnya..ia mencetuskan didalam hatinya kebenaran dan ia mendapat kebaikkan darinya.

Sebaliknya..sekiranya jasad itu seorang yang pemaksiat.. hidupnya dicampur adukkan dengan kebatilan..kelak apabila rohnya kembali..maka dia akan dipengaruhi belitan2 syaitan .. Mimpi itu tidak meninggalkan kesan kedalam hatinya dan tiadalah dia memahami apa yang dia lihat didalam mimpinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan